onsdag 9 maj 2012

Hemmet ska bli rent

Efter tre veckors husligt förfall då dottern varit sjuk och jag jobbat tokmycket håller nu hemmet på att långsamt återgå till det normala. Maken har tvättat, jag har vikt all tvätt och mina och makens kläder är återbördade till garderoberna, dotterns ligger i en stor blå ikea-kasse och väntar på att återkomma till hennes byrå. Imorgon är det ny tvättid.

Disk har diskats (maken), spisen rengjorts (mest maken), golvet dammsuget och torkat (maken), leksakerna sorterade och återbördade (jag), nyköpta sakerna som ska ges bort om några år samt vinterkläder, urvuxta kläder, ännu ej ivuxta kläder och en del annan bråte (hinkar, spel, vinterskor mm) är kört till förrådet (jag).

Och det är så lätt att nöjda sig nu, för vi har gjort ett bra jobb, och vi är fortfarande väldigt slitna av de intensiva veckorna som varit, men vi vet hur vi brukar vara. Vi har så lätt att unna oss lite tv-tittande på kvällarna, lite bokläsning, för vi har ju gjort det bra och visst förtjänar vi lite lugn och ro efter det som varit, och vi är ju så trötta... Självbedrägeri kallas det, och det är vi bra på. Det är nu det gäller att unna sig tre kvällar i veckan men att även de kvällarna plocka undan, lägga sakerna på sin plats. De övriga kvällarna ska vi vidare!

Ikväll har inget hänt men imorgon kväll ska vi ha gäster så nu gäller det att fortsätta imorgon. Sen en lugn dag på torsdag men fredag, då jädrar!

Kom igen nu Lisa, bit ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar