måndag 18 augusti 2014

ALV

Mest till mig själv, som kom ihåg.

I början av sommaren åkte vi till Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Jag och dottern gav det till exet i födelsedagspresent (att han fick följa med oss). Vi älskade det. Jag vet faktiskt inte vem av oss tre som älskade det mest. Vi var där i två dagar, det var försäsong, billigare, inte lika många litterära figurer som gestaltades. Pippi m.fl. Emil m.fl. och Rasmus och luffaren. Det var inte så många andra besökare där.

Dottern gick på luffen med Rasmus i en dryg timme. De sjöng sånger, han visade henne hur man spelar på ett grässtrå, på en maskros, de låg på mage på bryggan och tittade på skräddarna som gick på vattenytan. Dottern fick en blombukett och fick höra att hon var vacker som en brud.

Dottern pratade med Alma och Anton Svensson i Katthult också. Hon berättade att hon gör hyss och ibland samma hyss flera gånger. Hon hittade på ett knep (hyss) som hon lärde dem och sen drog hon med dem bort till Emil och Ida och alla andra ungarna (tio stycken plus föräldrar) så att de skulle lära alla barnen det hysset. Det gjorde de! Anton (han som spelade Anton) var helt underbar. Han började lite försiktigt med att hyss fick man väl inte göra och sen ökade han gradvis på strängheten och barskheten i takt med att han märkte att dottern klarade av det.

Dottern har avkrävt mig ett löfte om att vi ska åka dit varje år. Jag kan tänka mig att åka dit med henne till att hon fyller sextio. Varje sommar. Vi var där i maj. Igår kväll försökte hon få mig att förstå att vi har inte varit där denna sommaren, det var ju i vår vi var där, så vi måste åka nu innan det blir höst. Jag var sugen på att dra iväg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar