söndag 8 mars 2015

Dagis och genus

Det här med genuskunskap på dotterns förskola.. Det klaffar inte riktigt. Sista halvåret har de i varje fall själva börjat inse att det är ett problem, men lösningen är än så länge enbart att ha lånat lite böcker från Olika förlag på biblioteket.

Sista veckan har A (dottern) vid flera tillfällen själv tagit upp saker som händer på dagis.

Kommentarer i stil med:

"Pojkar är coola"

"Det finns inga pojkar på mitt dagis som gillar rosa!"

Det som stör mig mest med hennes uttalanden är att hon klumpar ihop kamraterna baserat på kön när hon beskriver dem. För frågar jag vidare kommer det fram att hon tycker att tjejer är coola och hon tycker inte själv att rosa är en tjejfärg men hon blev förvånad (eller snarare glatt överraskad) när hon såg en man (Leif Mannerström) på tv med rosa skjorta för hon trodde inte att killar gillar rosa baserat på hur de på hennes förskola tycker.

Men det stör mig, och det gör ont i magen på mig, för jag känner att jag inte räcker till. Att jag inte hinner ge henne allt det som jag vill ge henne när hon växer upp. Än så länge kan jag påverka henne, men det känns som att tiden rinner ut. Och i höst börjar hon på den uslaste förskoleklassen i stan för pedagogerna där har betydligt värre problem att tampas med än genus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar