torsdag 10 juli 2014

När man har en potentiellt skadad hand (fast antagligen inte)

Så, jag sitter här med en potentiellt skadad hand.

Låt mig redogöra för hur min vecka har varit.

Sista månaden har jag gått igenom alla mina och dotterns kläder, och då menar jag alla! Jag har haft tretton kartonger med kläder i förrådet, jag har haft kläder här. Dottern är precis på vippen att växa ur 104 och in i 110, så alla kläder i 104 har provats, det som är för litet har rensats ut. Alla kläder i 110, resp 100/116 har tvättats upp. Nu var det dags för alla dessa kläder att vikas och in i garderoben.

Lördag kom jag och dottern tillbaka från föräldrarnas stuga, sedan åkte vi på på fest (så roligt) sedan vek jag kläder, sedan däckade jag. Söndagen ägnades åt utflykt hela långa dagen, när vi kom hem vek jag kläder, sedan däckade jag. Måndag förmiddag ägnade jag åt att vika kläder. På eftermiddagen var det oväder, ett helt gigantiskt oväder. Det blixtrade och dundrade, det haglade och spöregnade. Det stod 15 cm vatten ute på gatan, det var häftigt. Måndag natt jobbade jag, kom hem tisdag förmiddag efter att ha varit på röntgen. Sen sov jag.

Tisdag kväll skulle jag ner i källaren för att ta hand om fläderchampagnen. Då upptäckte jag, närmre midnatt att det hade kommit in vatten i mitt förråd när det var ett sådant förfärligt oväder. Alla kartonger som stod längst ner i staplarna var blöta halvvägs upp. Tömma förrådet, gå igenom vad som blivit förstört, se om det fanns tvättid för att tvätta det som blivit blött och legat i smutsigt vatten, ringa exmaken, se om han ahde någon tvättid, packa om, gå igenom, tömma förrådet. Klockan 04 ungefär var jag färdig. Sooova.

Onsdag morgon kom exmaken och hämtade de kläder jag gjort i ordning som behövde tvättas upp (huvudsakligen vinterkläder). Jag sov. När jag vaknade var det dags att ta hand om all blöt kartong, packade bilen nästan full. Åkte förbi exmaken och lastade in lite kartong från honom också, satt en stund, såg på Game of Thrones och åt kladdkaka med honom, sen åkte vi till tippen. Därefter hem och försöka slappa efter ytterligare en natt på jobbet. Slappandet bestod i att montera en eländig hylla från IKEA där skruvarna gick sönder.

När jag kom hem torsdag morgon (dvs idag) upptäckte jag att frysen stått på glänt hela natten. Packa ur frysen, ta hand om tre kilo kyckling, googla på vad jag kunde ta hand om och vad som måste slängas, vad kan återfrysas etc. Jobba, jobba, jobba. Frosta av frysen, Laga mat. Drygt fem timmar senare var jag klar. Vid det laget var det dags att börja diska, ta hand om kylen (som var full i smältvatten eftersom vissa varor förvarats där), äta något. Exmaken kom förbi och fick med sig några portioner av sånt som måste ätas inom två dygn. Jag har passat på att städa köket. Golvet är kvar, det får jag ta imorgon, men bordet ska jag ta idag.

Jag är tacksam att jag inte behövde gipsas i tisdags, livet hade varit eländigt då. Jag är tacksam över hur bra allt har gått trots allt. Jag är trött. Planen för dagen var att åka och bada men det sket sig ju. Hade även tänkt ta hand om alla de där vikta kläderna och ordna garderoberna, men.. Imorgon har jag tvättid och sen jobbar jag natt igen. Imorgon ska jag också på ny röntgen av handleden. Den gör inte ondare nu än i tisdags, så troligtvis är det ingenting. Efter allt som jag råkat ut för den här veckan borde den verkligen ha blivit värre om det var en fraktur..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar