onsdag 2 juli 2014

Valkompass

Jag sitter här och gör olika valkompasser.

DN:s valkompass har inte med Feministiskt initiativ som möjligt utfall, ej heller Piratpartiet. Jag överensstämmer till 79 % med Miljöpartiet och till 74 % med Vänsterpartiet. Men det är efter den slutliga sållningen, där jag svarat att jag absolut inte kan tänka mig att rösta på Sverigedemokraterna. Innan jag gjorde det slutliga valet överensstämde jag till 33 % med dem, efter det valet blev det 0 %. Jag blir skärrad. Jag stämde mer med Sverigedemokraterna än med något av partierna i alliansen, det känns inte bra. Jag funderar, undrar om jag missförstått någon fråga. Läser all fördjupande text till frågorna, tänker, svarar igen, hamnar på ungefär samma resultat, men den här gången klättrade centern och KD om SD. MP och V är dock fortfarande i topp både innan jag svarar på förtroende för partiledarna och efter.

Eftersom jag blir skärrad av resultatet, och besviken av att Fi inte finns med som alternativ beslutar jag mig för att göra ytterligare en eller flera valkompasser.

Aftonbladets valkompass blir nästa. Där kan man inte läsa utförligare text om frågorna. För mig som är lite halvdant intresserad av politik (har starka åsikter, men vet inte så mycket om politik och är ganska smal i mina ämnesområden) så blir det ibland svårt. Jag vet inte vad jag tycker, det är en fråga jag inte tidigare har stött på. Då tyckte jag att DN:s version var bra, man fick läsa argument för och mot de olika påståendena. Sen har jag svårt för frågor som går ut på "det är viktigt att öka...", tex det ekonomiska stödet till landsbygden. Då hamnar jag i tankar kring hur mycket stödet är idag, vad räcker de pengarna till, hur mycket skulle man i så fall öka, vad skulle det innebära... Det är frågor som jag inte har några svar på överhuvudtaget.
Via Aftonbladets test så står det oavgjort mellan MP, V och Fi. Tycker samma som dem i 27 frågor av 30. Minst ska jag rösta på SD. De nio kandidater som bäst matchar med mig är alla från Fi. Jag funderar på om det är något fel, finns det inga från V eller MP som matchar mig? Jag undersöker, det finns kandidater från deras partier som passar, men inte lika bra.

Slutligen gör jag också SVT:s valkompass. Det känns på en gång som att testet är hårdare skruvat. Det börjar med frågor angående ideologier och därefter kommer sakfrågorna. De andra testen hade frågor angående vad jag tyckte om förmögenhetsskatt (mycket bra), men här skruvar man det hårdare och frågor om huruvida jag anser att Sverige ska ha små inkomstskillnader. Det blev svårare för mig att svara på och inte fanns det någon kompletterande information att klicka på för att läsa mer. Sen är det en fråga om vad jag tycker om att satsa på ett Sverige där kristna värden får ett större inflytande över politiken. Det beror väl på vad man menar med kristna värden? Alla människors lika värde eller homomotstånd? Att ge till dem som behöver det eller abortmotstånd? Misstänker att det är de senare alternativen som menas, men jag som kristen tycker att det finns betydligt viktigare kristna värden som jag gärna skulle se mer av i politiken och när de inte preciserar vad de menar med frågan är det svårt att svara. Jag svarar att jag inte vill se kristna värden i politiken, men önskar att det fanns mer information att läsa även här.
När jag har svarat på frågor angående ideologier (de ovanstående) kommer jag in på tydligare sakfrågor och här finns det faktiskt argument för och mot. SVT:s test känns mest genomarbetat och även som det där jag får fundera mest, samtidigt lär jag mig också mest. Jag hamnade även här med Fi, MP och V i topp, dock lite större spridning denna gången. SD i bott. Här fanns även Piratpartiet med och även om de inte finns med bland mina favoritpartier är det bra att de finns med i en valkompass som utger sig för att vara fullständig!

Sammanfattningsvis tyckte jag bäst om SVT:s valkompass. Jag ska nog göra om den igen om två månader och läsa noggrannare alla alternativ och alla argument. Det är nyttigt att fundera över mina egna åsikter, vad tycker jag egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar