fredag 31 oktober 2014

Turbulent på jobbet

Borde ha publicerats förra veckan, just nu kommer inläggen i oordning.

Sista veckorna har det varit mycket både upp och ner på jobbet. Det har varit snabba förändringar och jag har inte riktigt hängt med.

Det började med enkom jobbiga besked. Kollegor som hade diskuterat mig och hade åsikter om mitt sätt att vara, inte så mycket kritik angående mina faktiska kunskaper utan mer om hur jag arbetar och hur jag är när jag arbetar, min personlighet. Det var jobbigt, det är jobbigt. En del av kritiken jag fick var utan tvekan relevant och sådant som jag känner igen mig i, men kritiken från en kollega var inte det. Eller.. Den kanske är väldigt relevant men eftersom jag inte känner igen mig själv och delar av det inte stämmer alls med den bild jag har av mig så är det svårt att värdera hur mycket energi och vikt jag egentligen ska lägga vid det hela. Kritiken framfördes dessutom inte direkt till mig utan via mellanhand och ett halvår efter händelsen som jag misstänker åsyftades. Med andra ord ganska luddigt och otydligt vilket gör det än mer svårvärderat och dessutom av en kollega som är känd för att gärna överdriva eller ta på sig offerrollen.

Idag har jag ventilerat det med en kollega och nästa vecka förhoppningsvis med några till, jag har fått lite bekräftelse på att jag tänker rätt. Förhoppningsvis kan det bli ett blogginlägg längre fram men det hela måste landa tydligare i mig först.

Det var med andra ord ganska mycket ner sista veckorna.

Den här veckan dock, vilket lyft! Jag har sista halvåret varit ganska orolig för jobbet. Snart kommer det att förväntas mycket mer av mig än tidigare och jag har känt mig osäker på om jag kan leva upp till de förväntningarna. Kollegor som gått igenom samma process har skämtat om att närmsta året kommer jag gå ner tio kilo i vikt och få sömnproblem. Även om det är skämt så ligger det inte bara ett korn av sanning däri. Kollegor som gått igenom samma process sista åren har mått riktigt dåligt för kraven ökar så enormt på ett sätt som inte går att förbereda sig på.

Men den här veckan! Saker har börjat falla på plats, mycket av det jag har oroat mig för kring jobbet har helt plötsligt fått oväntade lösningar (blixt från klar himmel) som dessutom innebär roliga upplevelser och vänskap. Även om det fortfarande är en eklut jag ska igenom så blev den några snäpp lättare och det har gjort mig så glad denna veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar