måndag 6 juli 2015

Usel mamma

Usch. Gårdagskvällen blev bedrövlig. A somnade inte förrän vid midnatt och vid det laget hade det varit många timmars bråk om att hon skulle försöka sova. Naturligtvis inte konstant bråk utan även långa stunder av tystnad, men stressnivån hos mig var konstant hög och baserades på allt jag ville ha gjort. De gångerna brukar det sällan bli bra.

Till slut gick jag ifrån henne. Jag var tydlig med att jag sitter hos henne för att hjälpa henne somna och om hon då inte försöker sova är det ju ingen mening att jag sitter där. Det tog tio sekunder, sedan förföljde hon mig som ett blekt naket spöke. Helt tyst. Hon hoppade undan när jag vände mig om för att hämta något, följde mig från rum till rum. Jag sa inte ett ord, ignorerade henne och kände skammen växa inombords. Vad är jag för mamma egentligen, ignorerade min älskade unge när hon behöver mig? När skamkänslorna blev tillräckligt starka gav jag henne en kram, följde med henne in i sovrummet igen, satte mig vid hennes säng och väntade/hoppades att hon skulle somna. En timme senare upprepades mönstret, jag gick därifrån, hon följde efter mig. Repeat valfritt antal gånger.

Naturligtvis fick jag inte mycket gjort på mina vandringar och A somnade inte heller. Frustrationen växte. Till slut var jag förbannad och vräkte ur mig att det jag hade tänkt göra var att ordna matsäck och packa för en utflykt så att vi skulle kunna åka och bada tillsammans efter jobbet dagen därpå. Men nu gick ju inte det eftersom hon inte hade somnat. Jag skäms. (Jag ljög inte, det var planen, men att säga det var ju bara för att såra och bli av med min egen ilska på bekostnad av henne. En femåring.) Självklart blev inte situationen bättre av det. Jag klädde av mig, gick och la mig. Sa att A fick sova hos mig om hon ville, jag brydde mig inte och låg sedan där med en hulkande, gråtande A i min famn. Slutligen somnade hon.

Idag har vi båda skäms över hur vi betedde oss. Jag borde ha bett om ursäkt men hann inte i morse och kom att tänka på det igen mitt i nattningen och då var det inte läge. Vi har haft en bra dag, före och efter dagis. Ätit rökt skinka och vattenmelon följt av Singoalla-kex. Vi har myst. Jag har läst om Perseus, Medusa och Andromeda. Nu sover hon och jag ska ner till tvättstugan. Ska skynda på så att om hon vaknar så har jag ändå hunnit lite av det jag måste.

Ute regnar och blåser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar