söndag 9 mars 2014

Ljuset

Idag har jag suttit på tåg hela dagen känns det som. Riktigt så illa är det förstås inte, men känslan av det finns ändå. Tre olika tåg innan jag nådde Uppsala. Vilken vacker dag det har varit.



Någonstans passerade vi ett stort fält. Och mitt ute på fältet gick en ensam person. Det såg så härligt ut, så rofyllt. Vidderna, himlavalvet, fälten. Mitt i ingenstans, någonstans. Jag fick en känsla av luften, den krispiga men med en begynnande värme i sig. Blåsten, kanske i grövsta laget. Ljuden av fåglar, kanske en vårblomma någonstans. Våren!

När vi rullade in i Stockholm var ljuset sådär crèmefärgat. Husen med färger som aprikoser, korall, crème, äggskal, beige. Tom den gråa betongen blev vacker i ljuset. Solen glittrade på vattnet. Allt såg så mjukt och snällt ut. Som om att jag kunde bädda in mig i ett tjockt duntäcke och sitta på en balkong och bara vara, andas, lyssna. Nu är våren här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar