fredag 29 maj 2015

Kroppslig skevhet

Min kropp är skrev. Små knoppar till bröst, breda omfångsrika höfter och lår. Kraftiga vader. Felproportionerlig.

Största problemet är klänningar, passar den nertill hänger den oftast som en säck runt brösten. Klänningar med ordentlig vidd i kjolen funkar ofta, men vill jag ha en klänning mer som ett fodral så måste den figursys.

Ibland blir skevheten komisk.

När hela släkten träffades och T sa att han kunde säga vilka av kvinnorna som var födda respektive gifta in i släkten. Breda höfter och kraftiga vader är ett särdrag som går igen hos min mormors och alla hennes åtta syskons barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Jag såg vaderna hos A redan när hon var nyfödd och blev glad.

När morfar försökte ge trettonåriga mig en komplimang och kommenterade mina hederliga, rejäla vader blev jag inte lika glad.

Nu senast var jag i Wien och provade kläder. Small på klänningen, annars hängde den löst över bysten. Extra large på kjolarna..

Skevheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar