torsdag 4 juni 2015

Stockholm dag två -torr redogörelse

Följande är till stora delar hämtat från ett mail till min mamma..

Jag tyckte att jag hade planerat det så bra när vi åkte den här veckan. Inga familjer på sommarlov än vilket borde innebära massa plats på alla museum och andra aktiviteter som jag och A ville besöka. Vad jag inte hade tänkt på var alla fördömda skolresor.

Dag två åkte vi till naturhistoriska. Skolresornas förlovade land. Jag vet inte hur många klasser det var där, men det var fullt av elever från lågstadiet upp till högstadiet samt även några förskolor. I en stenbyggnad med akustik därefter. Vi såg framförallt utställningen om den svenska skogen, där fanns det ett äventyrsspår med Mulle som vi följde och vi lärde oss lite om de olika djuren. A går på Mulle hemma och vi hade läst på museets hemsida innan besöket om att man skulle få hjälpa Mulle att hitta dem borttappade röda fjädern och det hade A pratat mycket om. Så det började vi med. Det var väldigt bra upplagt och även jag lärde mig en del om den svenska naturen. Men det var trångt och mycket ljud och inte helt lätt att titta och känna på allt vi ville pga alla skolklasserna. Men vi hittade till andra delar av museet som inte var lika välbesökta (mineralerna) och efter lunchen hade de flesta skolorna gett sig av. Då hade vi även hunnit se en härlig film på Cosmonova om korallrev och efter det kunde vi se andra delar av utställningarna i betydligt lugnare tempo.

Sen åkte vi till medeltidsmuseet. Vi kom dit vid 16 och det visade sig att det stängde redan klockan 17. Men det var gratis så vi gick in ändå och det var tur för A bara sprang runt (hon stannade i princip bara till vid den delen som handlade om vad de medeltida barnen hade för leksaker) och jag hann inte läsa på skyltarna så efter fyrtio minuter var vi klara och hade dessutom handlat en hel del i shoppen. Fick blev jag väldigt förtjust i museet och kommer gärna tillbaka utan A.

Sen blev det glass i gamla stan, besök och handling på science fiction bokhandeln, inköp av sushi vid medborgarplatsen och sen åkte vi hem och åt den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar