måndag 13 januari 2014

Att skapa ett hem

Jag har tidigare skrivit om det där med att skapa ett hem. De tankarna finns mycket i mitt huvud nu.

Flytten närmar sig allt mer. Förra veckan kom mina föräldrar och den dagen flyttade vi alla tunga saker. Det innebar sju bokhyllor och en bäddsoffa. I helgen var jag på IKEA och inhandlade några stolar, ett badrumsskåp, ett köksbord och lite allmänt smått och gott, tidigare har två byråer och en kökspall inhandlats. Dotterns säng ska köras dit imorgon, så också soffbordet och tv:n. Min säng kommer om några veckor.

Nu återstår att montera, skruva, hamra... Försöka skapa ett hem.

Lägenheten har potential, återstår att se om jag har det...

Vi har kvar att fördela massor av saker. Vi har inte orkat under hösten, stuckit huvudet i sanden och inte velat ta besluten. Har nog också båda varit rädda att det kommer leda till bråk när vi väl börjar besluta om vilka saker som är hans och vilka saker som är mina. Vissa saker är ju mer känslomässigt laddade än andra. Men varje kategori som vi har fördelat har gått bra. Vi har dragit en suck av lättnad varje gång, bråken började inte denna gången heller! Det som är kvar att fördela för att jag ska kunna flytta dit är dotterns kläder och lite köksgrejer. Sen måste jag ha hunnit packa upp vissa saker (sängkläder/handdukar, vet inte ens var den lådan står!) och framförallt göra dotterns rum till en mysig plats så att hon kan börja känna att det är hennes hem redan från början.

Planen är att flytten av mig och dottern går på torsdag men till dess är det mycket som ska göras. Som tur är jobbar jag natt inatt så förhoppningsvis, om det är lugnt på jobbet, så kan jag montera ihop dotterns säng imorgon, ordna med bokhylla och lite gosedjur i hennes rum, kanske ordna med en gardin (har dock ingen aning om hur den ska se ut eller vad jag har), packa upp porslin, bestick, glas. Förhoppningsvis ha ordnat så att tv:n är inkopplad. Det skulle underlätta för den fortsatta uppackningen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar