torsdag 30 januari 2014

Symbolik

Jag har klippt av mig håret, kort! Just nu finns det nog inte ett hårstrå någonstans på mitt huvud som är längre än två centimeter, de flesta är kortare.

En äldre, manlig kollega frågade mig om det var någon sorts protest. Jag svarade nej. Sa som det var, att jag har funderat på att klippa det kort i flera år, pratat om det såpass mycket att dottern också velat klippa kort, men att jag inte haft tiden, inte tagit tag i det. Men nu gjorde jag det.

Det är sanningen, samtidigt kommer jag inte ifrån, när jag sitter här för mig själv och tänker, att det nog kan finnas flera sanningar..

Jag hade långt hår när jag och maken träffades. Det har sedan dess haft alla möjliga länder, varierande från page (eller vad det nu heter, allt hår till ungefär örsnibbshöjd (när det var torrt, det är lockigt så längden är alltid svår att säga) och rakat i nacken) till riktigt långt, så att jag kan ha 10 cm fläta, eller så det hänger till mitt på ryggen. Men för ungefär åtta år sedan tog jag mod till mig och klippte kort (inte jätte, men ändå kort). Därefter reste vi i Asien i fyra månader och där blev det på ett ställe problem med mitt korta hår. I Vientienne, huvudstaden i Laos, hamnade jag hos en hårfrisörska som inte kunde klippa kort hår. Så på vissa ställen blev håret en halv centimeter och på vissa ställen tre. Det såg för illa ut! Så allt rakades bort, det fanns inget vettigt alternativ. Och jag trivdes i kort hår!

När vi kom hem började jag spara ut till vårt bröllop. Sedan har jag haft det ömsom långt, ömsom kort, men jag tror inte att det var en slump att jag just nu, efter flera års tjatande äntligen tog tag i saken och klippte av det. Det är ju en viss symbolik... Samtidigt är det väl lite så det är vid en skilsmässa, man måste tag i saker för att komma vidare. Framförallt tror jag att det var en markering för mig och maken på att livet går vidare, att man förändras, att man måste göra det! Att nu börjar mitt nya liv, ett liv där jag måste ta nya steg, pröva nya saker, hitta igen vad jag vill och behöver och även lägga till nya måsten, förhoppningsvis positiva sådana.

Jag trivs hursomhelst ypperligt (ett ord jag sällan använder) med mitt kort-korta hår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar