fredag 27 juni 2014

Hur man ger sitt barn bajs-komplex

Dottern har haft problem med avföringen sedan hon började med vanlig mat och inte ammade längre. En orsak är säkert att hon är allergisk mot mjölkprotein och eftersom laktos i mjölk är laxerande så blir hon förstoppad lättare än andra. Vi har försökt först en medicin och sedan en annan. Först ren laktos, vilket hade viss effekt, men inte tillräcklig, och sista året en annan medicin som haft mycket bättre resultat. Dock är det fortfarande så att när vi lämnar över dottern till den andre föräldern så ingår det i rapporten att redogöra för när dottern bajsade senast och hur mycket medicin hon fått de sista dagarna.

Nu är jag och dottern i mina föräldrars sommarstuga. Här är det utedass som gäller.

Läggningarna på kvällen har blivit senare och senare för varje dag som gått, orsakade främst av min lathet, men även av dotterns starka vilja och av påståendet "jag är inte trött, jag är aldrig trött". När hon då strax efter 22, efter kissning, tandborstning och saga uppger att hon vill bajsa så tror jag inte riktigt på henne. Att det dessutom regnar utomhus och att jag bara har på mig linne och trosor har inget med saken att göra..

Jag frågar henne, behöver du verkligen bajsa eller är det bara bråk för att du inte vill sova. Hon är inte säker, det kanske är bråk, hon vet inte, det kanske är bråk.. Således inte så lovande.

Vi går ut. Springer till utedasset. Hon kissar. Sedan behöver hon stöd för fötterna, hon är varm, jag ska ta av henne tröjan. Hon funderar på vad det står på lådan hon har under fötterna. Margarin svarar jag. Det är ett långt ord, hur många bokstäver har det? Jag svarar. Sen kommer det en bajs. Hon trycker och tar i. Jag säger Grattis! Sen får jag ägna någon minut åt att förklara varför jag säger så (för då var det inte bråk). Sen tar det stopp, det blir för hårt, det vill inte komma mer. Jag börjar torka, upptäcker att det nog borde komma mer och frågar henne om hon inte kan försöka lite mer, för det behöver nog komma ut lite mer. Hon försöker. Det kommer mer! Jag sjunger hejaramsor.. " Heja barnet, friskt humör, det är det som susen gör!" Hon blir överväldigad, lycklig och har sen sjungit ramsor för mig.

Visst är det så man gör det här med bajsande avslappnat och harmoniskt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar