lördag 7 juni 2014

Köpstopp böcker

Jag har av och till under ganska många år haft ett köpstopp på böcker. Problemet med det där köpstoppet är att jag brukar ha så många undantag till köpstoppet att jag förr eller senare glömmer av att jag faktiskt har ett köpstopp..

Grundregeln för köpstoppet är som följer:
Jag måste ha läst fem olästa böcker ur bokhyllan innan jag får köpa en ny bok (med tanke på att jag även efter skilsmässan har 5,8 meter bara av pocketböcker i bokhyllan så är det inget problem att hitta olästa böcker. Utöver pocketböckerna finns det mängder av inbundna böcker...).

Grundregeln är med andra ord tämligen simpel och enkel att förstå sig på. Undantagen däremot.

Böcker till dottern är undantagna!

Jag får köpa obehindrat med böcker på bokrean. Egentligen är detta bara bokrean i februari/mars. Med tiden har ju dock bokklubbars och internetbutikers respekt för bokrean avtagit. Det var tex bokrea nu i december via barnens bokklubb, böckernas klubb och månadens bok. Sen hade nog även adlibris och bokus någon form av bokrea i december (och februari, maj, september och kanske ytterligare någon månad).

Om jag är på bokmässan i Göteborg så har jag inte köpstopp då.

Böcker som köps på loppis räknas inte.

Böcker som ska läsas i någon av bokcirklarna jag är med i räknas inte. Jag är just nu med i tre bokcirklar...

Om det kommer en ny bok i en serie som jag har (tex Arne Dahl) så får jag köpa den.

Ja. I mitt fall gäller helt enkelt inte undantaget som bekräftar regeln, det är snarare undantagen som gör att regeln inte kan existera...


1 kommentar: