onsdag 25 juni 2014

Semester

Jag befinner mig i mina föräldrars sommarstuga inne i de djupa skogarna. Egentligen ligger den bara femhundra meter in på en väg, men den ligger där vägen tar slut och det känns som att man är ensam i världen när man är där. Det är mitt himmelrike på jorden.

Jag och dottern bor i husvagnen. Varannan natt är hon modig och sover i hängmattan/ överslafen (två stolpar med ett tygstycke utspänt mellan sig) och varannan natt ligger hon med mig.

Vädret är omväxlande. Hon kissade i sängen, jag fick tvätta. Fyra gånger under dagen fick jag byta var tvätten torkade beroende på vädret. Ute-snickarboden-ute-inne. Jag sprang fram och tillbaka.

Vi åker på utflykter. Havet, samhället, morfars kusin. Vi går på promenad i skogen, plockar smultron, letar svamp, bygger vassbåtar. Jag säger till henne på skarpen att hon inte får blöta ner sig och så är det jag som doppar armbågen när jag försöker fotografera vassbåtens färd. Hon ser maneter för första gången, som i Hitta Nemo. Hon frågar morfar första kvällen var chipsen är och det slutar med att vi åker till affären. Hon upptäcker ostbågar och älskar det. Hon förhandlar. Jag pratar med mamma, bara är. Försöker slappna av, men vi fyller dagarna lite för mycket, samtidigt njuter jag.

Imorgon ska bilen nog in på lagning, eller fredag. Pappa fixar, tar tag i det som jag inte riktigt begriper, inte orkar försöka förstå. Han lagar sin egen bil (inte deras, hans... jämställdheten..), ligger under den i tre dagar, svär, men det blir bra. Han gillar att göra själv, men ibland går det till överdrift enligt oss andra.

Imorgon ska vi också på nattsudd. Uddevalla. Sommar. Shopping. Det är historia. Min historia. Imorgon ska dottern, mamma, min moster och jag iväg. Hoppas på uppehåll och semesterkänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar